Постинг
26.10.2017 12:21 -
С МАЙСТОРА ПОД РЪКА
–
– Ей този там, на последната маса в ъгъла, точно под прозореца.
– Е и? Този там дядо, дето смучи павурчето гроздова.
– Не, сливова! Друг концентрат той не признава. Инак си е на червено. Във всякакъв вид и количество. И кислятина с чепките да е. Не е маханджия...
– Е ти какво си се вторачил в него: най- старец като старец, дори не от тези на Рембранд.
– Горещо, близо си, художник, може би не Рембрандт, но от тази порода. Не го ли позна. По вирнатото чело, по дългите прави коси, по издадения напред нос и тази гърбинка, която го навежда към масата?
– Нещо ми напомня. Актьор май. Кочо Кисимов, а?
– Пак си близо, но не попадаш. Кочо е, от Константин. И на възраст е като Кисимов. Но не е нар.арт. Константин Кисимов, нито нар. художник от червенковския съюз на художниците, а само художник, без титли, без отличия, всички отнети отпреди десетина години, но художник! Дай Боже...
– Не се сещаш?
– Аз не съм като теб, племенник на плеяда художниции, отрасъл като в картинна галерия, а прост любител–дилетант, на всичко отгоре и с двойка по рисуване, знаеш колко ми писа нашият даскал Минчо в Ловеч...
– Докачлив си, не бива така...Този старец неугледен, в протрит костюм и смачкана връзка като парцал на шията не е някой друг, а КОНСТАНТИН ЩЪРКЕЛОВ
– Ах,и таз хубава, никога не бих се сетил...
– Той! Най–големият наш акварелист, възможно и сред най-големите в света. Защото малцина са големите майстори на този жанр – крехък, уязвим, изисква постоянна поддръжка. Неговите акварели се търсят навсякъде в чужбина...
– За Константин Щъркелов не ми разправяй, аз го знам много преди теб, защото е идвал и у дома при дядо ми...и дори ме е държал като петгодишен на колене...
– А мен ме е кръстил. Той е мой кръстник. И с това цял живот ще се гордея.
– Боре, ха да не се надпреварваме като парвенюшки сноби кой "по", "най". И двамата се прекланяме пред този човек и талант, та да одумваме нашето познанство с него...
Така, в това невзрачно кръчме на Иван Асен 2, беседвахме зад чаша видинска гъмза, с моя съученик от Ловешката езикова гимназия и партньор на шах БОРИС ДИМИТРОВ МИТОВ. Син на виден литератор и публицист с прякор ДЪБЪТ, Димитър Митов и кръвен родственик на плеяда художници Митови, сред които чичо му Антон беше признат ас на българската живопис и учител на няколко поколения именити художници. По решение на семейния им съвет Борис пое пътя на математик. Обясняваше го така:
– В България никой не е прокопсал в изкуствата. Най-малко в живописта, знаеш, скъпо и трудоемко изкуство. - Я си хвани един положителен занаят в ръка, да не зависиш нито от държава, нито от родители. –Каза баща ми. – И ме джаснаха в математиката. – Там и английският от езиковата ще ти помага. – Така се и реши моята съдба.
– Но ти и за живописта имаш вкус и умения.
– Да, но аз нямам талант като чичо ми Антон или този човек насреща и съвсем не ми се усмихваше кариерата на художник фрий–лансър. Останах си само с интереса, вкуса и като теб – с дилетантски познания.
– И много по–добре.
Знаеш съдбата на дядо ни Кочо, нали...
– И още как! Баща ми беше спуснат отгоре в комисията на ЦК по делото "Константин Щъркелов.
– Дело, що за дело, един безобиден художник, само на пейзжчета и букетчета във вазички, тук таме портретче или интериорче, какво разгневи толкова партийните величия?
– Точно това, което казваш – неговата "безобидност". Те смятаха това за формалистичен и естетски уклон в изкуството, отклонение от партийната линия: трудовият човек, социалистическо строителство, знаеш тия работи. Вместо това индивидуалистично самоизтъкване и самолюбуване...
– И техните художници, казано на техния език, имаха такива уклони – да кажем, в жанровете несвързани с политиката. Да речем Стоян Стоименов, Стоян Венев, Енчо Пиронков, колкото щеш...
– Да, но те не бяха изтънчени, естетически изкусни, не парадираха с аристократичен вкус и майсторство и си бяха соцреалисти по партийна линия...
–А примерът на съветските живописци: те имат цели школи до соцреализма. И там са се изградили световни майстори: Пластов, Машков, Кончаловски...
–Те са си "съветските другари", ние сме си ние – по-католици от папата. А към дядо ни Кочо се прибавяха и други обвинения.
–Има си хас. Компанията на Царя? Та там се числяха и Ал. Балабанов и Елин–Пелин, някой от чичовците ти?
– И това. Партийните величия, както ти ги наричаш, смятаха, и не без съгласието на англичани и американци, цар Борис за проводник на на фашизма в България и неговият тесен кръг за фашистка агентура.
– Каква агентура дядо ни Кочо, той едвали е чувал за национал-социализъм и хитлеризъм. На него му дай да си рисува акварелите и да "цока винцока" /ЕЛИН-ПЕЛИН/ .
– Естествено, никой няма да заложи на такива като него "агентурни поръчения". Такива ще се разпищолят на първата чашка. Има и завистници в Съюза на художниците. Не последна роля изигра и Богомил Райнов.Но тук чашата наклониха органите, знаеш кои.Изведнъж си спомниха, че акварелите му се търсеха в Германия и Австрия, че от там е получавал поръчки, че съответно са му плащали солидни суми за картините... направо, почва за шпионаж. Нищо конкретно, естествено, дядо ти Кочо просто не става за това, но удобно, под ръка – разкрития та шпионски мрежи, на скрити шпиони, буржоазни "отрепки" сред хора на изкуството, техническа интелигенция – всички, които имат връзка със запада и не са "предани на идеята другари" – партийни членове.
– Той дори като последен бедняк, харамия не може да бъде "класов враг".
– Да, но подозрение има, а подозрението при тези хора е равно на ФАКТ. Те са мислили и процес да му скроят за шпионаж и национално предателство.
– ???
– Не се очудвай. В тези органи работят много хора, които искат нашивки и звезди върху пагоните си. Ами отървал се е. Я Тодор Павлов, я Енчо Стайков, най-вероятно Карло Луканов са се сопнали: "Абе оставете го на мира този сиромах човек, да си рисува там картинките. До там ли опряхме: и него да правим враг.И то зорлем"
– Дори се очудвам на толкова разумна позиция.
– И там има по-благоразумни хора. Но противниците на дядо ни Кочо пак са си взели своето: изключили са го от Съюза на художниците, отнели са му грамотите и наградите, ожулили са го и материално с някакви задгранични хонорари...
– Малко ли е?
– Естествено не. Но не е унищожение. Все пак ПРЕД-АПРИЛСКИ дух: на старостта, болестите и сиромашията да оставим да свърши нашата работа, другари. – Хитро ми намигна Борис.
Сега се удивлявам на тогавашната ни юнашка дързост: как сме си позволили такава откровеност. Но това беше тъкмо месеци преди Априлския пленум и ние вкусвахме плодовете на все още забележимата либерализация на режима.
– Какво ще кажеш –да отидем при дядо Кочо, а, ше му се представим като негови почитатели.
– Добре, но някаква профилактика не е излишна: ти има ли какво да губиш по кариерна линия. Защото за мен, математик, това е безразлично. Но ти си на идеологическия фронт?
– Аз пък имам гръб! - сега си давам сметка, че съм бъркал в жиците с високо напрежение, но тогава бях самоуверен до къдравия си перчем. – И двамата ми родители са "заслужили борци", аз самият съм ремсист последен випуск.
– Добре, отиваме. Само че, виж какво – тук Борис мина на шепот – само да не научи нашият съученик ОГНЯН ДОЙНОВ. Разбираш ли...той прави партийна кариера и... за нас не е съвсем безопасно.
– Дадено. С Огнян, впрочем, освен шаха нищо не ни свързва, а по време на шах, такива неща не се говорят.
Както в приказките: речено сторено. Отидохме ние при дяда си Коча.
– Аз-з ма-а-й трябва да си тръ-хх-вам. – Завалено започна той.
– Няма проблем. Аз ще хвана бай Коста отляво, ти - отдясно и "напред о, парии презрени" – Борис обичаше революционните изречения.
Нарамихме ние дяда си Коча и тръгнахме по дългата улица на източна София. Тежичък се оказа нашия дядо. Известно е, подпийналите, завалящи крака, повече тежат.
– Нн-ие от де сс-е пп-о-зз-нн-авв-аме.
– Вас др. Щъркелов цял народ ви познава...
– А ние сме с народа си...– находчиво добавих аз.
– Да, знаят ме още, помнят ме, хубави акварели рисувах, нали?
– По-хубави не сме виждали. – Едновременно отговорихме с Борис.
– Но пак си останах сиромах.
– Обичайно за художник. Дори нарицателно е станало СИРОМАХ БАРАКОВ. – Тук и аз реших да блесна:
– "Бездомният, дом няма да сгради, самотният сам своя път ще мине" - Рилке в превод на представител на вашето поколение – Николай Лилиев.
– Да, така стана и с мен. Сега зад мен са акварелите, пред мен – огромна дупка под открито небе. Не е за рисуване, но за могила става.
– Какво говорите, има много хляб във вас още,др. Щъркелов. Ние чувствахме с Борис неуместността на това "другарю", но нали бяхме все пак комсомолци.
– Баш хляб няма. Нищо не излиза от ръката, трепери.Очите с пердета. Моето време мина.
– НА КАРТИНИТЕ ВИ ТЕПЪРВА ЗАПОЧВА.
Така се и сбогувахме със стареца, оставил в сърцата ни свиден спомен.
– Ей този там, на последната маса в ъгъла, точно под прозореца.
– Е и? Този там дядо, дето смучи павурчето гроздова.
– Не, сливова! Друг концентрат той не признава. Инак си е на червено. Във всякакъв вид и количество. И кислятина с чепките да е. Не е маханджия...
– Е ти какво си се вторачил в него: най- старец като старец, дори не от тези на Рембранд.
– Горещо, близо си, художник, може би не Рембрандт, но от тази порода. Не го ли позна. По вирнатото чело, по дългите прави коси, по издадения напред нос и тази гърбинка, която го навежда към масата?
– Нещо ми напомня. Актьор май. Кочо Кисимов, а?
– Пак си близо, но не попадаш. Кочо е, от Константин. И на възраст е като Кисимов. Но не е нар.арт. Константин Кисимов, нито нар. художник от червенковския съюз на художниците, а само художник, без титли, без отличия, всички отнети отпреди десетина години, но художник! Дай Боже...
– Не се сещаш?
– Аз не съм като теб, племенник на плеяда художниции, отрасъл като в картинна галерия, а прост любител–дилетант, на всичко отгоре и с двойка по рисуване, знаеш колко ми писа нашият даскал Минчо в Ловеч...
– Докачлив си, не бива така...Този старец неугледен, в протрит костюм и смачкана връзка като парцал на шията не е някой друг, а КОНСТАНТИН ЩЪРКЕЛОВ
– Ах,и таз хубава, никога не бих се сетил...
– Той! Най–големият наш акварелист, възможно и сред най-големите в света. Защото малцина са големите майстори на този жанр – крехък, уязвим, изисква постоянна поддръжка. Неговите акварели се търсят навсякъде в чужбина...
– За Константин Щъркелов не ми разправяй, аз го знам много преди теб, защото е идвал и у дома при дядо ми...и дори ме е държал като петгодишен на колене...
– А мен ме е кръстил. Той е мой кръстник. И с това цял живот ще се гордея.
– Боре, ха да не се надпреварваме като парвенюшки сноби кой "по", "най". И двамата се прекланяме пред този човек и талант, та да одумваме нашето познанство с него...
Така, в това невзрачно кръчме на Иван Асен 2, беседвахме зад чаша видинска гъмза, с моя съученик от Ловешката езикова гимназия и партньор на шах БОРИС ДИМИТРОВ МИТОВ. Син на виден литератор и публицист с прякор ДЪБЪТ, Димитър Митов и кръвен родственик на плеяда художници Митови, сред които чичо му Антон беше признат ас на българската живопис и учител на няколко поколения именити художници. По решение на семейния им съвет Борис пое пътя на математик. Обясняваше го така:
– В България никой не е прокопсал в изкуствата. Най-малко в живописта, знаеш, скъпо и трудоемко изкуство. - Я си хвани един положителен занаят в ръка, да не зависиш нито от държава, нито от родители. –Каза баща ми. – И ме джаснаха в математиката. – Там и английският от езиковата ще ти помага. – Така се и реши моята съдба.
– Но ти и за живописта имаш вкус и умения.
– Да, но аз нямам талант като чичо ми Антон или този човек насреща и съвсем не ми се усмихваше кариерата на художник фрий–лансър. Останах си само с интереса, вкуса и като теб – с дилетантски познания.
– И много по–добре.
Знаеш съдбата на дядо ни Кочо, нали...
– И още как! Баща ми беше спуснат отгоре в комисията на ЦК по делото "Константин Щъркелов.
– Дело, що за дело, един безобиден художник, само на пейзжчета и букетчета във вазички, тук таме портретче или интериорче, какво разгневи толкова партийните величия?
– Точно това, което казваш – неговата "безобидност". Те смятаха това за формалистичен и естетски уклон в изкуството, отклонение от партийната линия: трудовият човек, социалистическо строителство, знаеш тия работи. Вместо това индивидуалистично самоизтъкване и самолюбуване...
– И техните художници, казано на техния език, имаха такива уклони – да кажем, в жанровете несвързани с политиката. Да речем Стоян Стоименов, Стоян Венев, Енчо Пиронков, колкото щеш...
– Да, но те не бяха изтънчени, естетически изкусни, не парадираха с аристократичен вкус и майсторство и си бяха соцреалисти по партийна линия...
–А примерът на съветските живописци: те имат цели школи до соцреализма. И там са се изградили световни майстори: Пластов, Машков, Кончаловски...
–Те са си "съветските другари", ние сме си ние – по-католици от папата. А към дядо ни Кочо се прибавяха и други обвинения.
–Има си хас. Компанията на Царя? Та там се числяха и Ал. Балабанов и Елин–Пелин, някой от чичовците ти?
– И това. Партийните величия, както ти ги наричаш, смятаха, и не без съгласието на англичани и американци, цар Борис за проводник на на фашизма в България и неговият тесен кръг за фашистка агентура.
– Каква агентура дядо ни Кочо, той едвали е чувал за национал-социализъм и хитлеризъм. На него му дай да си рисува акварелите и да "цока винцока" /ЕЛИН-ПЕЛИН/ .
– Естествено, никой няма да заложи на такива като него "агентурни поръчения". Такива ще се разпищолят на първата чашка. Има и завистници в Съюза на художниците. Не последна роля изигра и Богомил Райнов.Но тук чашата наклониха органите, знаеш кои.Изведнъж си спомниха, че акварелите му се търсеха в Германия и Австрия, че от там е получавал поръчки, че съответно са му плащали солидни суми за картините... направо, почва за шпионаж. Нищо конкретно, естествено, дядо ти Кочо просто не става за това, но удобно, под ръка – разкрития та шпионски мрежи, на скрити шпиони, буржоазни "отрепки" сред хора на изкуството, техническа интелигенция – всички, които имат връзка със запада и не са "предани на идеята другари" – партийни членове.
– Той дори като последен бедняк, харамия не може да бъде "класов враг".
– Да, но подозрение има, а подозрението при тези хора е равно на ФАКТ. Те са мислили и процес да му скроят за шпионаж и национално предателство.
– ???
– Не се очудвай. В тези органи работят много хора, които искат нашивки и звезди върху пагоните си. Ами отървал се е. Я Тодор Павлов, я Енчо Стайков, най-вероятно Карло Луканов са се сопнали: "Абе оставете го на мира този сиромах човек, да си рисува там картинките. До там ли опряхме: и него да правим враг.И то зорлем"
– Дори се очудвам на толкова разумна позиция.
– И там има по-благоразумни хора. Но противниците на дядо ни Кочо пак са си взели своето: изключили са го от Съюза на художниците, отнели са му грамотите и наградите, ожулили са го и материално с някакви задгранични хонорари...
– Малко ли е?
– Естествено не. Но не е унищожение. Все пак ПРЕД-АПРИЛСКИ дух: на старостта, болестите и сиромашията да оставим да свърши нашата работа, другари. – Хитро ми намигна Борис.
Сега се удивлявам на тогавашната ни юнашка дързост: как сме си позволили такава откровеност. Но това беше тъкмо месеци преди Априлския пленум и ние вкусвахме плодовете на все още забележимата либерализация на режима.
– Какво ще кажеш –да отидем при дядо Кочо, а, ше му се представим като негови почитатели.
– Добре, но някаква профилактика не е излишна: ти има ли какво да губиш по кариерна линия. Защото за мен, математик, това е безразлично. Но ти си на идеологическия фронт?
– Аз пък имам гръб! - сега си давам сметка, че съм бъркал в жиците с високо напрежение, но тогава бях самоуверен до къдравия си перчем. – И двамата ми родители са "заслужили борци", аз самият съм ремсист последен випуск.
– Добре, отиваме. Само че, виж какво – тук Борис мина на шепот – само да не научи нашият съученик ОГНЯН ДОЙНОВ. Разбираш ли...той прави партийна кариера и... за нас не е съвсем безопасно.
– Дадено. С Огнян, впрочем, освен шаха нищо не ни свързва, а по време на шах, такива неща не се говорят.
Както в приказките: речено сторено. Отидохме ние при дяда си Коча.
– Аз-з ма-а-й трябва да си тръ-хх-вам. – Завалено започна той.
– Няма проблем. Аз ще хвана бай Коста отляво, ти - отдясно и "напред о, парии презрени" – Борис обичаше революционните изречения.
Нарамихме ние дяда си Коча и тръгнахме по дългата улица на източна София. Тежичък се оказа нашия дядо. Известно е, подпийналите, завалящи крака, повече тежат.
– Нн-ие от де сс-е пп-о-зз-нн-авв-аме.
– Вас др. Щъркелов цял народ ви познава...
– А ние сме с народа си...– находчиво добавих аз.
– Да, знаят ме още, помнят ме, хубави акварели рисувах, нали?
– По-хубави не сме виждали. – Едновременно отговорихме с Борис.
– Но пак си останах сиромах.
– Обичайно за художник. Дори нарицателно е станало СИРОМАХ БАРАКОВ. – Тук и аз реших да блесна:
– "Бездомният, дом няма да сгради, самотният сам своя път ще мине" - Рилке в превод на представител на вашето поколение – Николай Лилиев.
– Да, така стана и с мен. Сега зад мен са акварелите, пред мен – огромна дупка под открито небе. Не е за рисуване, но за могила става.
– Какво говорите, има много хляб във вас още,др. Щъркелов. Ние чувствахме с Борис неуместността на това "другарю", но нали бяхме все пак комсомолци.
– Баш хляб няма. Нищо не излиза от ръката, трепери.Очите с пердета. Моето време мина.
– НА КАРТИНИТЕ ВИ ТЕПЪРВА ЗАПОЧВА.
Така се и сбогувахме със стареца, оставил в сърцата ни свиден спомен.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 86