Постинг
05.10.2017 00:57 -
РАХМАНИНОВ 2017
Тази последна мащабна творба на Сергей Василевич Рахманинов е орисана на драматични поврати .Харесвана, нехаресвана, премълчавана, отново озвучавана, писана и дописвана на 3 пъти – все в кулминацията на възлови събития на миналия век: Първата световна, всеобщата криза на европейската цивилизация от края на двадесетте години, началото на Втората световна. Този Четвърти концерт за пиано и оркестър сякаш изригва като вулкан във връхни, разсипващи се в пламтящи огньове октави. А после се спуска като лава с придиханията на блузови дактили и амфибрахии по заблатено плато. И съвсем скоро по нанадолнището на апокалипсиса до постмодерното ни съвремие.
Рахманинов е имал усещането, че пише творческото завещание. Ако изобщо има кой да го слуша след ядрена катастрофа. А и да има, то между потомци с други светогледни нагласи и нрави. Такива, които разбирайки го поне на половина, ще оставят другата половина от възприятията си за познавачи и майстори на съвременна интерпретация.
Сякаш ги е предугаждал поименно: снощните главни изпълнители на неговия 4-и концерт за пиано и оркестър – диригентът Валерий Георгиев и пианистът Денис Мацуев.
И да кажем веднага: те рязко се отличават от интерпретацията на самия Сергей Василевич в запазен, за щастие запис с неговото изпълнение от 1940 г.
Там където изобретателят на нова композиторска и пианистична техника се е старал да запази напевността в духа на христианските хорали, там вчерашните интерпретатори, наблягат на дисхармоничните и дисонансни секвенции , на синкопиращи въздишки и вопли по окончателно загубения свят "от вчера"; там където издънката на древно аристократично коляно запазва хладнокръвна стойка и стоицизъм пред надвисналата над света опасност, използвайки размерени тактове, контрастиращи на ударно звучащ оркестър, Георгиев и Мацуев правят всичко възможно да демонстрират в звукова калейдоскоп, налудно кръжене на масите около разгоряла се клада на индивидуалистичния бунт.
Това едвали е по волята на руския класик, зажаднял да види отново съсипаната си от войната родина.На европееца, търсещ хармонията в хаотичните стихии на епохата, На истински вярващия православен христианин, подел Божие дело на земята.
Но то не е и против неговите философски и естетически възгледи.
Може би не тези на Рахманинов, последователя на маститите си учители, Чайковски, Римски- Корсаков, Глазунов – от Петербург и Москва, Рахманинов с операта си "Алеко", с романсите си на текстове от руските класически поети, авторът на Първия концерт за пиано и оркестър.
Но със сигурност тези на Рахманинов визионерът и езотерикът, предусетил европейските революции, и политически кризи, бунтът на нечестивите човешки множества .
Георгиев и Мацуев като че са се вслушали във волята на големия творец и човек, закупил със свои средства изтребител за червената армия.В гласа на Рахманинов с щедро христианско сърце – благодетеля на изпаднали в нужда съотечественици. Те са станали съзвучни на Рахманинов до болка обичащ родината си страдалец и изгнанник..
Прекрасно осъзнали мисията си на съвременни творци и дейци на културата, Георгиев и Мацуев ни правят съпричастни към РАХМАНИНОВ 2017.
Рахманинов е имал усещането, че пише творческото завещание. Ако изобщо има кой да го слуша след ядрена катастрофа. А и да има, то между потомци с други светогледни нагласи и нрави. Такива, които разбирайки го поне на половина, ще оставят другата половина от възприятията си за познавачи и майстори на съвременна интерпретация.
Сякаш ги е предугаждал поименно: снощните главни изпълнители на неговия 4-и концерт за пиано и оркестър – диригентът Валерий Георгиев и пианистът Денис Мацуев.
И да кажем веднага: те рязко се отличават от интерпретацията на самия Сергей Василевич в запазен, за щастие запис с неговото изпълнение от 1940 г.
Там където изобретателят на нова композиторска и пианистична техника се е старал да запази напевността в духа на христианските хорали, там вчерашните интерпретатори, наблягат на дисхармоничните и дисонансни секвенции , на синкопиращи въздишки и вопли по окончателно загубения свят "от вчера"; там където издънката на древно аристократично коляно запазва хладнокръвна стойка и стоицизъм пред надвисналата над света опасност, използвайки размерени тактове, контрастиращи на ударно звучащ оркестър, Георгиев и Мацуев правят всичко възможно да демонстрират в звукова калейдоскоп, налудно кръжене на масите около разгоряла се клада на индивидуалистичния бунт.
Това едвали е по волята на руския класик, зажаднял да види отново съсипаната си от войната родина.На европееца, търсещ хармонията в хаотичните стихии на епохата, На истински вярващия православен христианин, подел Божие дело на земята.
Но то не е и против неговите философски и естетически възгледи.
Може би не тези на Рахманинов, последователя на маститите си учители, Чайковски, Римски- Корсаков, Глазунов – от Петербург и Москва, Рахманинов с операта си "Алеко", с романсите си на текстове от руските класически поети, авторът на Първия концерт за пиано и оркестър.
Но със сигурност тези на Рахманинов визионерът и езотерикът, предусетил европейските революции, и политически кризи, бунтът на нечестивите човешки множества .
Георгиев и Мацуев като че са се вслушали във волята на големия творец и човек, закупил със свои средства изтребител за червената армия.В гласа на Рахманинов с щедро христианско сърце – благодетеля на изпаднали в нужда съотечественици. Те са станали съзвучни на Рахманинов до болка обичащ родината си страдалец и изгнанник..
Прекрасно осъзнали мисията си на съвременни творци и дейци на културата, Георгиев и Мацуев ни правят съпричастни към РАХМАНИНОВ 2017.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 86