Постинг
15.08.2017 13:10 -
ТЕХНИКА И РОМАНТИКА ПОД РЪЧНО УПРАВЛЕНИЕ
МЕЖДУ ТЕХНИКА И ИЗКУСТВО: РЪЧНО УПРАВЛЕНИЕ НА ОБРАЗА
И в "Изкуството да се поддържа мотоциклет",и в следващата си творба "Лайла" – Роберт Пърсиг под маската на Платоновия Федър, дава подробно описание на мотоциклета и яхтата в тяхната техническа направа и оперативно функциониране. Описание отегчително подробно и повествувание отблъскващо педантично. Но в контраст, макар и смислово произтичащи от тях, се развиват съждения, които могат да се резюмират в пределно, изкушавам се да кажа "сталинско" опростяване – се свеждат до един дълбок дзенбудистки и даоситски извод. А именно, че това, което ние условно наричаме КРАСОТА , на практика е пресечната точка на техника /направата на двете превозни средства/ и романтика /пуснатият в ход посредством тази техника механизъм на движение/. А доказателството за перфектната работа на двата компонента: жизнерадостните и нелишени от естетически елемент чувства на мотоциклетиста и яхтсмена. При условие, че мотоциклетът и яхтата работят добре. Как да разберем това "добре"? Ами по приликата им с действието на майсторско поетическо или музикално произведение. Ще рече, изправността на техниката се мери с предизвиканата от нея романтика, а ефективността на романтиката, мечтата на немските романтици, с плавната и ритмична работа на техниката.
Признавам, във вербален текст, особено окастрен и оголен до "сталинско" резюме, звучи надуто и претенциозно. И трябва да отдадем заслуженото на специфичния белетристичен дар на Роберт Пърсиг, в успеха му да го обясни артистично и достъпно на западния прощапулник в източната езотерика.
Но в живо изпълнение, АРТ-ПЪРФОРМАНС – чрез средствата на фотореализма в изкуството се създава такъв силен естетически ефект, че САМИТЕ ОБЯСНЕНИЯ СТАВАТ НЕНУЖНИ.
Затова на онези, които проклинат техниката заради отчуждението между хората, които тя налагала; и всички онези, които обявяват преждевременна смърт на изкуството, не достигащо съвършенството на старите майстори; ще препоръчаме експонати на този нов тип хибрид ФОТОХУДОЖЕСТВО - СЪЧЕТАНИЕ НА КРАСОТА В ТЕХНИКАТА И ТЕХНИКА В КРАСОТАТА. Хибрид, който, за огромна радост на съвременника, няма нищо общо с днешните ХИБРИДНИ ВОЙНИ. Но много общо с ДЗЕН и ДАО.
И в "Изкуството да се поддържа мотоциклет",и в следващата си творба "Лайла" – Роберт Пърсиг под маската на Платоновия Федър, дава подробно описание на мотоциклета и яхтата в тяхната техническа направа и оперативно функциониране. Описание отегчително подробно и повествувание отблъскващо педантично. Но в контраст, макар и смислово произтичащи от тях, се развиват съждения, които могат да се резюмират в пределно, изкушавам се да кажа "сталинско" опростяване – се свеждат до един дълбок дзенбудистки и даоситски извод. А именно, че това, което ние условно наричаме КРАСОТА , на практика е пресечната точка на техника /направата на двете превозни средства/ и романтика /пуснатият в ход посредством тази техника механизъм на движение/. А доказателството за перфектната работа на двата компонента: жизнерадостните и нелишени от естетически елемент чувства на мотоциклетиста и яхтсмена. При условие, че мотоциклетът и яхтата работят добре. Как да разберем това "добре"? Ами по приликата им с действието на майсторско поетическо или музикално произведение. Ще рече, изправността на техниката се мери с предизвиканата от нея романтика, а ефективността на романтиката, мечтата на немските романтици, с плавната и ритмична работа на техниката.
Признавам, във вербален текст, особено окастрен и оголен до "сталинско" резюме, звучи надуто и претенциозно. И трябва да отдадем заслуженото на специфичния белетристичен дар на Роберт Пърсиг, в успеха му да го обясни артистично и достъпно на западния прощапулник в източната езотерика.
Но в живо изпълнение, АРТ-ПЪРФОРМАНС – чрез средствата на фотореализма в изкуството се създава такъв силен естетически ефект, че САМИТЕ ОБЯСНЕНИЯ СТАВАТ НЕНУЖНИ.
Затова на онези, които проклинат техниката заради отчуждението между хората, които тя налагала; и всички онези, които обявяват преждевременна смърт на изкуството, не достигащо съвършенството на старите майстори; ще препоръчаме експонати на този нов тип хибрид ФОТОХУДОЖЕСТВО - СЪЧЕТАНИЕ НА КРАСОТА В ТЕХНИКАТА И ТЕХНИКА В КРАСОТАТА. Хибрид, който, за огромна радост на съвременника, няма нищо общо с днешните ХИБРИДНИ ВОЙНИ. Но много общо с ДЗЕН и ДАО.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 86