Постинг
09.08.2017 14:03 -
КОГАТО МУЗИКАТА СЕ ИЗПРИКАЗВА !!
Автор: lazarlalev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 308 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.08.2017 14:21
Прочетен: 308 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 09.08.2017 14:21
КОГАТО МУЗИКАТА СЕ ИЗПРИКАЗВА
Дмитрий Борисович беше получил най-високите престижни отличия, оценки и признания в СССР. Ако не по–високи, то наравно с другите два колоса на съветската музика - Прокофиев и Шостакович. В паралел с литературните отличия в тази по световно признание литературо-центрична страна, вероятно само Михаил Шолохов можеше да му излезе насреща. И на любителите на музиката , особено от по-младите поколения днес, е трудно да повярват, че в Москва и Ленинград рядко минаваше концерт без произведение на Кабалевски в програмата. При това и във възможно най-престижните изпълнения: всички по–крупни диригенти – Кондрашин и Мравински, инструменталните концерти в изпълнение на Гилелс и Ойстрах. Та дори и непристъпният патриарх на пианото Владимир Хоровиц беше сместил в огромния си репертоар нещо от руския си събрат, познайник от млади "питерски" години
С една дума слава! При това по световните мащаби от онова време – по-слабо платена, но определено по-голяма.
И самият Дмитрий Борисович се настани в нея някак скромно и удобно като в кресло, специално за него измайсторено. Без тиковите гримаси на Шостакович, когото славата като че събуждаше от дълбок творчески унес, без ръкомаханията с лъка на цигулковите звезди, без заключителните нарцистични удари по клавишите на пианистичните виртуози.
Кабалевски беше перфектно импровизираното и изиграно величие на "советский простой" человек. Като всички в залата той ще ръкопляска на партийните вождове в ложите, но без комсомолско престараване. Ще се покланя на публиката, но не "доземи" като прощапулник в кариерата.Непременно ще отърка костюм сред искрени или лицемерни почитатели във фоайето "на перекур", но самият, предусещайки сякаш бъдещия надпис "Цигарите са вредни за вашето здраве", няма да сложи цигара в устата си. Във всичко вкус, такт, мяра, галванизирани от една предразполагаща към радушие усмивка и вдигнати в знак на "THAT*S INOUGH" /стига/ ръце.
И това международно величие, обиколило подиумите на световни столици, намери сили в себе си за педагогическа дейност от най-висока проба.
Сега не знам дали има и такива деца, не вундеркиндите, а обикновени, статистични руски и български деца, които с толкова чисти погледи, отворени уши и зяпнали уста да слушат и главното "мераклийчета"– да участват в лекторски спектакъл по музика. А това бяха "артистични пиршества" – уроците на Кабалевски. При това отвъд думите: малко значещи връзки между музикални фрази, абзаци и ремарки: –
–Ето, започваше лекторът, песента на Марфа от "Хованшчина" на Мусоргски. Тя може да се нарече и ария, но Модест Михайлович като самоук гений не е обичал музикалната терминология. Тия "алегро виваче", "...сустенуто, аджитато" и пр. приятелите му Римски-Корсаков и Глазунов са му нанасяли по партитурите. Но песен или ария, нали усещате чистата мелодична линия на лирическото сопрано. Тя сякаш чурулика като славей. Това издигане и падане на гласа, ние ги наричаме модулации, за какво говори всичко това?"
– За вълнение... – досеща се едно пионерче и цялото засиява от своето откритие – Да, вълнение,– се престрашава едно синеоко пионерче на най-предния ред – и още, пита лекторът, нетърпеливо потриващ ръце... Ето онова девойче с плитките, отдавна дига ръка. - Невинност, чистота, искреност... – Вярно, одобрява "метъра", но има и още нещо: Марфа е тайно влюбена и се се раздира от съмнения, че то може да е безответно. По какво в самата тази музика на Мусоргски можем да съдим за това. – За детските неизкусени души това е въпрос с явно повишена трудност. Надават се гласчета - писукащи на момиченцата, хрипливи и фалцетни на момченцата: – – По височините, трудно се вземат такива височини. –досеща се едно. А аз мисля по придиханията, те често прекъсват арията... – Не, не и не, за мен главното е, че момичето се отплесва в арията - ту по природни картини, ту по обстановката в стана на предводителя – княз Иван Ховански. – Точно така! - заключава внимателно слушащия детската абдакадабра лектор: - Всичко взето заедно. И това е силата на музиката и на Модест Михайлович, особено чувствителен към такива моменти, музиката събира, обощава в едно и също време,прави го в линейна непрекъснатост като на един дъх, без да има нужда като в словесната реч: да повтаря, изброява, пояснява и пр. А всичко заедно – в един такт, в една фраза. Защото, забележете,ако Марфа беше произнесла , а не изпяла арията си, нейният монолог щеше да бъде банална изповед на момиче; но в музикално въплощение, в ария, с оркестров съпровод, става нещо друго. Какво? - МУЗИКА, - отговарят всички в хор; да, музика! –над всички се изсилват в рехав отглас щедушни гласни струни на лектора: МУЗИКА!
Кабалевски признаваше, че му е по-удобно да работи с оперни, оперетни, балетни и пр. творби, в които са впрегнати и други сетива освен слуха. – Опера, тя има сюжет, тя има пение - словесен, визуален и слухово предаваем текст в едно. Самата опера се разказва на зрителя в пълнота дори невъзможна за други изкуства, където някои от сетивата не работят за разкриване на съдържанието. Напр. живописта: можеш ли да изпееш да речем една картина? Дори въпросът е смешен. Но в операта живописта работи: под вида на декори, миз ан сцен, интериор.
В симфоничните и инструментални творби не е така. Да, на слушателя помага за разбирането на музикалния текст диригента с палката, има нещо като ръкопис с молив, бебзспорно диалогът – изпълнител инструмент, както е е да речем при инструменталните концерти и сонатните цикли; нещо излиза и от акустиката на самата зала, тя също е в някакъв диалог със зрителя-слушател. Но главното е звуково-тоналното изпълнение, самият музикален текст. За тях не е прието да се пишат програми,разкриващи замисъла на композитора, липсват по правило насочени пряко към публиката едни или други пояснения на диригенти и инструменталисти. Само звучане, както в лес - дървета, храсти и нищо друго, или море - вода, докато ти стигне погледа все вода. И тук - звучащи инструменти и надвесени над тях специално обучени хора. Пак за гората или морето – има компас за ориентация. А тук партитура - тя ти е и за инструментално озвучаване, и за индивидуална интерпретация и за музиковедски коментар.
И Кабалевски демонстрираше целия комплекс музикални умения и професионални навици върху "най-благодарния си слушателски материал – децата." Обяснение: – Възрастният е обременен. От жизнения си опит, от знанията си, от светогледа си, от целия този екзистенциален баласт, който като воденичен камък виси на шията му. – Детето е като глина или пластелин, най- костеливото в него е бронята на кожата, кожния покров; но и то не е желязо за наковалня, то е ковък метал за бижутерия. Направо то е способно да учи и едновременно да получава удоволствие от самия процес на учене. А и самият аз съм ученик, дори ако се съди по-моите 80 г. "вечен ученик". И едновременно, композитор и изпълнител. Аз се уча от собствените си композиции и сам изпълнявам наученото. – Защо ви го казвам всичко това? Ами защото аз и учениците сме равни в изходно положение. Нещо повече: в тях аз виждам своето малолетно аз, те в мен себе си като пълнолетни. И ние сме един за друг. Затова, повече от половината мои творби са посветени на деца. Затова и най много изпълнители имам в детските пионерски хорове.
Същият подход, бранд Кабалевски 56-66, Дмитрий Борисович прилагаше и за "музиката без човешки тлас, с малко глас, или там където гласът не е водещ". В такава в дълга и леко витиевата парабола определяше той инструменталния и симфоничен дял на сериозната музика.
Впрочем, и самото понятие за "СЕРИОЗНА МУЗИКА" явно го смущаваше: –значи, ако не е толкова сериозна, т.е. пръкнала се не из-под сключени вежди, разрошена грива и забитото в нотния лист остро перо, да, Бетховен, вярно се досещате, става несериозна, от по-ниско качество. Как ще оценим тогава песните на Дунаевски, валсовете от династията Щраус, оперетите на Офенбах и Лехар.
Тук младата му аудитория с бели якички и червени връзки хорово повтаряше една от неговите максими:"няма музика сериозна или несериозна, музиката бива хубава или не толкова хубава" /любимото изкуство на Кабалевски и пионерите не можеше да има отрицателни определения:"калпава, грозна, лекомислена и пр. Щом е музика, тя е МУЗИКА по предварителна договореност на учител и ученици/.
– За мен "сериозна" музика е работен термин. Но в работа със Седмата симфония на Дм. Шостакович, ние можем да употребим този, както вече се разбрахме, съмнителен епитет, и в по-пряк смисъл. Защо? Ами очевидно: писана е в много сериозен момент в историята на СССР – блокадата на Ленинград; писана е и по много сериозен повод СЪПРОТИВАТА НА ГРАДА ГЕРОЙ срещу вероломния враг; в нея се дочуват стоновете на жертвите, отзвуците от разрушенията, трагедията на гладуващите и студуващи ленинградци. По сериозни причини за музикален епос едвали има.Ето, и Бетховен в Третата си симфония е дръзнал да изгради такъв патетичен и грандиозен епос, "ГЕРОИКА", но веднага се е отказал от термина, обяснението и мотивировката му, щом Наполеон престанал да бъде по неговото определение "освободител на народите" и станал "поробител-тиран".
– Да знаете друг голям композитор, писал в този жанр?
– Може би "Увертюра 1812" на Чайковски?- плахо се обажда момченце, толкова ситно, че червената му връзка изглежда по–голяма от него.
– Аз винаги съм се хвалил пред Арам Ильич Хачатурян, че работя с много паметливи деца, а той, да подраснат, ще видим. Не, още сега, музиката им дава криле и памет. Те запомват, защото обичат. Да, Чайковски! Да си спомним за други такива опити?
– Оперите на, този немец, дето обичали националсоциалистите, но който не бил национал-социалист, а немски патриот... - Досеща се друго дете, но не може да каже авторът.
– Започваше с "В", казва друго...
- Ваг...–ще подскажа.– Тук вече пионерчетата са забравили, но лекторът си е на място:
–Да, Рихард Вагнер. Героичната тема минава като лайтмотив на протежение на целия му пръстен "Небелунгите" и още "Зигфрид", "Парсифал". Ще спомена още Сен-Санс с неговата "Самсон и Далила", финландския композитор, с кого съм имал щастието да общувам - Ян Сибелиус с неговата симфонична поема "Финландия".
Нека ви разкажа една история на тема "героика в музиката". От Норвегия. Отишъл великият драматург, нобелист, Хенрик Ибсен при своя приятел също велик и световно известен, но той пък композитор Едуард Григ: – Искам да напишеш музика по мой текст, възпяващ героичното минало на Норвегия. Да го направим химн на нашата родина
– И знаете ли какво му отговорил Григ? – той бил много свит и свенлив, срамувал се дори от грамадните си мустаци, защото му придавали лъвски профил: – Твоят текст – много добре; намерението ти за химн – прекрасно. Но единственото, което се е изпречило на пътя на доброто ни намерение е ЛИПСАТА НА ТАЛАНТ ЗА ПРЕДАВАНЕ НА ВЪЗВИШЕНОТО И ГЕРОИЧНОТО, нямам го и това си е.
– Защо ви разправям тази история? За да схванете ПОДВИГА на обичания от всички ни Дмитрий Дмитриевич Шостакович.Само за месец, в мразовит кабинет, с триста грама хляб, и то отпуснат по специално разпореждане на секретаря на КПСС в Ленинград А.А. Жданов, с пресъхнала мастилница – да напише тази грандиозна симфония.
Второ, подобно на Григ, чужд на героиката в откритата й тимпанна разновидност, и Дм. Дмитриевич е склонен към по-дискретния и психологичен стил в музиката, характерен за музикалния Петербург и Ленинград от Чайковски и Римски Корсаков насам. Като кореняк Петербуржец–Ленинградец и той е изпитвал вътрешна съпротива срещу директно търсената героична реторика. И той е "настъпвал на гърлото на своята песен", както обичал да казва Вл. Маяковски. Но е надмогнал себе си. Той е намерил естествени музикални средства за изразяване на тази " героика на непокорните". Нещо повече, той е съумял да въведе в текста на симфонията собствения си волеви напор. Какъв? Кой ще каже? А ето този младеж, вчера приет в ленинградската комсомолска организация.
– Ами ако правилно сме ви разбрали за "трите кита в музиката" – песен, танц и марш – то в маршовия жанр. Това постъпателно движение напред на хванати за ръце наши съграждани, готови в устрема си да събарят всякакви пречки и прегради към победата.
– Точно така. Вие надминавате вече своя учител, браво–брависимо, както пее Фигаро в знаменитата Росиниева ария. А да ви напомнят тези маршови стъпки, съответстващи на анапеста в сихотворната прозодия, на някакво друго произведение. От тези, които вече сме разглеждали с вас?
– Не съм съвсем сигурна – обажда се едно от момичетата, типична севернячка – ленинградска хубост: невинно млечно бяло лице – напомня ни за "Болеро" на Морис Равел.
– Точно така, "Болерото" на Равел. Нали си спомняте, там всяко повторение на фразата води до ускоряване на темпа и тимпанния съпровод. Не звучи ли тук гласът на Ольга Бергольц: "Мы победим, ленинградцы, питерцы мои". Не дочуваме ли тук и гъгненето на стария Джамбул Джамбаев: "Ленинградцы, гордость моя, ленинградцы дети мои".
– Чуваме, чуваме, неукрепналите мутиращи гласове сякаш се надпреварват, прескачайки един друг.
– Но блокадният Ленинград е и трагедия за своите измъчени и испосталели от студ и глад жители. И това се предава пак с един от китовете на музиката. Кой? - Мълчание – да не губим време: ами песента; тя тук не е с човешки глас, това което ни идва на ум стане ли въпрос за песен; това е "кантилена" – песен, изпълнена от инструмент. Ето това соло на виолата, един от любимите инструменти на Дмитрий Дмитриевич, неговото предсмъртно произведение е соната за виола и пияно, та в това соло на виолата вече във "вибрато" звучи плача, плача на загубилите близки хора, плача на майки, вдовици, сестри, сдържания мъжки хрип, допустимото женско отстъпление у мъжа... С една дума: в третата част на симфонията ЛЕНИНГРАД СЕ ИЗПЛАКВА.
– А какво ще кажете, фигурира ли в симфонията и третият кит – танца. Има ли място тук за " строго-двигателното", както го нарича моят приятел Борис Асафьев танцувално изкуство?
– Има, само че без определяне – обажда се десет-годишно момченце в рубашка "турско синьо". Накрая, близо до финала...
– Точно така, прави последното си заключение по повод Ленинградската симфония маестрото. – Финалът е танц с усечени третини: запъхтяно, бихме казали "астматично" ликуване на ленинградци, за които победата, макар и далечна, вече прозира през гъстата ленинградска мъгла.
Уморен, умаломощен, изсмукан от напрежение и контрол над емоциите, Дмитрий Борисович се тръшва на стола. Той бърше високото си чело и силно деоптрираните стъкла на очилата. Сякаш е преживял наново ленинграската блокада с разказа си за симфонията на своя събрат, съгражданин и приятел.
А му предстоят още много такива уроци.
Дмитрий Борисович беше получил най-високите престижни отличия, оценки и признания в СССР. Ако не по–високи, то наравно с другите два колоса на съветската музика - Прокофиев и Шостакович. В паралел с литературните отличия в тази по световно признание литературо-центрична страна, вероятно само Михаил Шолохов можеше да му излезе насреща. И на любителите на музиката , особено от по-младите поколения днес, е трудно да повярват, че в Москва и Ленинград рядко минаваше концерт без произведение на Кабалевски в програмата. При това и във възможно най-престижните изпълнения: всички по–крупни диригенти – Кондрашин и Мравински, инструменталните концерти в изпълнение на Гилелс и Ойстрах. Та дори и непристъпният патриарх на пианото Владимир Хоровиц беше сместил в огромния си репертоар нещо от руския си събрат, познайник от млади "питерски" години
С една дума слава! При това по световните мащаби от онова време – по-слабо платена, но определено по-голяма.
И самият Дмитрий Борисович се настани в нея някак скромно и удобно като в кресло, специално за него измайсторено. Без тиковите гримаси на Шостакович, когото славата като че събуждаше от дълбок творчески унес, без ръкомаханията с лъка на цигулковите звезди, без заключителните нарцистични удари по клавишите на пианистичните виртуози.
Кабалевски беше перфектно импровизираното и изиграно величие на "советский простой" человек. Като всички в залата той ще ръкопляска на партийните вождове в ложите, но без комсомолско престараване. Ще се покланя на публиката, но не "доземи" като прощапулник в кариерата.Непременно ще отърка костюм сред искрени или лицемерни почитатели във фоайето "на перекур", но самият, предусещайки сякаш бъдещия надпис "Цигарите са вредни за вашето здраве", няма да сложи цигара в устата си. Във всичко вкус, такт, мяра, галванизирани от една предразполагаща към радушие усмивка и вдигнати в знак на "THAT*S INOUGH" /стига/ ръце.
И това международно величие, обиколило подиумите на световни столици, намери сили в себе си за педагогическа дейност от най-висока проба.
Сега не знам дали има и такива деца, не вундеркиндите, а обикновени, статистични руски и български деца, които с толкова чисти погледи, отворени уши и зяпнали уста да слушат и главното "мераклийчета"– да участват в лекторски спектакъл по музика. А това бяха "артистични пиршества" – уроците на Кабалевски. При това отвъд думите: малко значещи връзки между музикални фрази, абзаци и ремарки: –
–Ето, започваше лекторът, песента на Марфа от "Хованшчина" на Мусоргски. Тя може да се нарече и ария, но Модест Михайлович като самоук гений не е обичал музикалната терминология. Тия "алегро виваче", "...сустенуто, аджитато" и пр. приятелите му Римски-Корсаков и Глазунов са му нанасяли по партитурите. Но песен или ария, нали усещате чистата мелодична линия на лирическото сопрано. Тя сякаш чурулика като славей. Това издигане и падане на гласа, ние ги наричаме модулации, за какво говори всичко това?"
– За вълнение... – досеща се едно пионерче и цялото засиява от своето откритие – Да, вълнение,– се престрашава едно синеоко пионерче на най-предния ред – и още, пита лекторът, нетърпеливо потриващ ръце... Ето онова девойче с плитките, отдавна дига ръка. - Невинност, чистота, искреност... – Вярно, одобрява "метъра", но има и още нещо: Марфа е тайно влюбена и се се раздира от съмнения, че то може да е безответно. По какво в самата тази музика на Мусоргски можем да съдим за това. – За детските неизкусени души това е въпрос с явно повишена трудност. Надават се гласчета - писукащи на момиченцата, хрипливи и фалцетни на момченцата: – – По височините, трудно се вземат такива височини. –досеща се едно. А аз мисля по придиханията, те често прекъсват арията... – Не, не и не, за мен главното е, че момичето се отплесва в арията - ту по природни картини, ту по обстановката в стана на предводителя – княз Иван Ховански. – Точно така! - заключава внимателно слушащия детската абдакадабра лектор: - Всичко взето заедно. И това е силата на музиката и на Модест Михайлович, особено чувствителен към такива моменти, музиката събира, обощава в едно и също време,прави го в линейна непрекъснатост като на един дъх, без да има нужда като в словесната реч: да повтаря, изброява, пояснява и пр. А всичко заедно – в един такт, в една фраза. Защото, забележете,ако Марфа беше произнесла , а не изпяла арията си, нейният монолог щеше да бъде банална изповед на момиче; но в музикално въплощение, в ария, с оркестров съпровод, става нещо друго. Какво? - МУЗИКА, - отговарят всички в хор; да, музика! –над всички се изсилват в рехав отглас щедушни гласни струни на лектора: МУЗИКА!
Кабалевски признаваше, че му е по-удобно да работи с оперни, оперетни, балетни и пр. творби, в които са впрегнати и други сетива освен слуха. – Опера, тя има сюжет, тя има пение - словесен, визуален и слухово предаваем текст в едно. Самата опера се разказва на зрителя в пълнота дори невъзможна за други изкуства, където някои от сетивата не работят за разкриване на съдържанието. Напр. живописта: можеш ли да изпееш да речем една картина? Дори въпросът е смешен. Но в операта живописта работи: под вида на декори, миз ан сцен, интериор.
В симфоничните и инструментални творби не е така. Да, на слушателя помага за разбирането на музикалния текст диригента с палката, има нещо като ръкопис с молив, бебзспорно диалогът – изпълнител инструмент, както е е да речем при инструменталните концерти и сонатните цикли; нещо излиза и от акустиката на самата зала, тя също е в някакъв диалог със зрителя-слушател. Но главното е звуково-тоналното изпълнение, самият музикален текст. За тях не е прието да се пишат програми,разкриващи замисъла на композитора, липсват по правило насочени пряко към публиката едни или други пояснения на диригенти и инструменталисти. Само звучане, както в лес - дървета, храсти и нищо друго, или море - вода, докато ти стигне погледа все вода. И тук - звучащи инструменти и надвесени над тях специално обучени хора. Пак за гората или морето – има компас за ориентация. А тук партитура - тя ти е и за инструментално озвучаване, и за индивидуална интерпретация и за музиковедски коментар.
И Кабалевски демонстрираше целия комплекс музикални умения и професионални навици върху "най-благодарния си слушателски материал – децата." Обяснение: – Възрастният е обременен. От жизнения си опит, от знанията си, от светогледа си, от целия този екзистенциален баласт, който като воденичен камък виси на шията му. – Детето е като глина или пластелин, най- костеливото в него е бронята на кожата, кожния покров; но и то не е желязо за наковалня, то е ковък метал за бижутерия. Направо то е способно да учи и едновременно да получава удоволствие от самия процес на учене. А и самият аз съм ученик, дори ако се съди по-моите 80 г. "вечен ученик". И едновременно, композитор и изпълнител. Аз се уча от собствените си композиции и сам изпълнявам наученото. – Защо ви го казвам всичко това? Ами защото аз и учениците сме равни в изходно положение. Нещо повече: в тях аз виждам своето малолетно аз, те в мен себе си като пълнолетни. И ние сме един за друг. Затова, повече от половината мои творби са посветени на деца. Затова и най много изпълнители имам в детските пионерски хорове.
Същият подход, бранд Кабалевски 56-66, Дмитрий Борисович прилагаше и за "музиката без човешки тлас, с малко глас, или там където гласът не е водещ". В такава в дълга и леко витиевата парабола определяше той инструменталния и симфоничен дял на сериозната музика.
Впрочем, и самото понятие за "СЕРИОЗНА МУЗИКА" явно го смущаваше: –значи, ако не е толкова сериозна, т.е. пръкнала се не из-под сключени вежди, разрошена грива и забитото в нотния лист остро перо, да, Бетховен, вярно се досещате, става несериозна, от по-ниско качество. Как ще оценим тогава песните на Дунаевски, валсовете от династията Щраус, оперетите на Офенбах и Лехар.
Тук младата му аудитория с бели якички и червени връзки хорово повтаряше една от неговите максими:"няма музика сериозна или несериозна, музиката бива хубава или не толкова хубава" /любимото изкуство на Кабалевски и пионерите не можеше да има отрицателни определения:"калпава, грозна, лекомислена и пр. Щом е музика, тя е МУЗИКА по предварителна договореност на учител и ученици/.
– За мен "сериозна" музика е работен термин. Но в работа със Седмата симфония на Дм. Шостакович, ние можем да употребим този, както вече се разбрахме, съмнителен епитет, и в по-пряк смисъл. Защо? Ами очевидно: писана е в много сериозен момент в историята на СССР – блокадата на Ленинград; писана е и по много сериозен повод СЪПРОТИВАТА НА ГРАДА ГЕРОЙ срещу вероломния враг; в нея се дочуват стоновете на жертвите, отзвуците от разрушенията, трагедията на гладуващите и студуващи ленинградци. По сериозни причини за музикален епос едвали има.Ето, и Бетховен в Третата си симфония е дръзнал да изгради такъв патетичен и грандиозен епос, "ГЕРОИКА", но веднага се е отказал от термина, обяснението и мотивировката му, щом Наполеон престанал да бъде по неговото определение "освободител на народите" и станал "поробител-тиран".
– Да знаете друг голям композитор, писал в този жанр?
– Може би "Увертюра 1812" на Чайковски?- плахо се обажда момченце, толкова ситно, че червената му връзка изглежда по–голяма от него.
– Аз винаги съм се хвалил пред Арам Ильич Хачатурян, че работя с много паметливи деца, а той, да подраснат, ще видим. Не, още сега, музиката им дава криле и памет. Те запомват, защото обичат. Да, Чайковски! Да си спомним за други такива опити?
– Оперите на, този немец, дето обичали националсоциалистите, но който не бил национал-социалист, а немски патриот... - Досеща се друго дете, но не може да каже авторът.
– Започваше с "В", казва друго...
- Ваг...–ще подскажа.– Тук вече пионерчетата са забравили, но лекторът си е на място:
–Да, Рихард Вагнер. Героичната тема минава като лайтмотив на протежение на целия му пръстен "Небелунгите" и още "Зигфрид", "Парсифал". Ще спомена още Сен-Санс с неговата "Самсон и Далила", финландския композитор, с кого съм имал щастието да общувам - Ян Сибелиус с неговата симфонична поема "Финландия".
Нека ви разкажа една история на тема "героика в музиката". От Норвегия. Отишъл великият драматург, нобелист, Хенрик Ибсен при своя приятел също велик и световно известен, но той пък композитор Едуард Григ: – Искам да напишеш музика по мой текст, възпяващ героичното минало на Норвегия. Да го направим химн на нашата родина
– И знаете ли какво му отговорил Григ? – той бил много свит и свенлив, срамувал се дори от грамадните си мустаци, защото му придавали лъвски профил: – Твоят текст – много добре; намерението ти за химн – прекрасно. Но единственото, което се е изпречило на пътя на доброто ни намерение е ЛИПСАТА НА ТАЛАНТ ЗА ПРЕДАВАНЕ НА ВЪЗВИШЕНОТО И ГЕРОИЧНОТО, нямам го и това си е.
– Защо ви разправям тази история? За да схванете ПОДВИГА на обичания от всички ни Дмитрий Дмитриевич Шостакович.Само за месец, в мразовит кабинет, с триста грама хляб, и то отпуснат по специално разпореждане на секретаря на КПСС в Ленинград А.А. Жданов, с пресъхнала мастилница – да напише тази грандиозна симфония.
Второ, подобно на Григ, чужд на героиката в откритата й тимпанна разновидност, и Дм. Дмитриевич е склонен към по-дискретния и психологичен стил в музиката, характерен за музикалния Петербург и Ленинград от Чайковски и Римски Корсаков насам. Като кореняк Петербуржец–Ленинградец и той е изпитвал вътрешна съпротива срещу директно търсената героична реторика. И той е "настъпвал на гърлото на своята песен", както обичал да казва Вл. Маяковски. Но е надмогнал себе си. Той е намерил естествени музикални средства за изразяване на тази " героика на непокорните". Нещо повече, той е съумял да въведе в текста на симфонията собствения си волеви напор. Какъв? Кой ще каже? А ето този младеж, вчера приет в ленинградската комсомолска организация.
– Ами ако правилно сме ви разбрали за "трите кита в музиката" – песен, танц и марш – то в маршовия жанр. Това постъпателно движение напред на хванати за ръце наши съграждани, готови в устрема си да събарят всякакви пречки и прегради към победата.
– Точно така. Вие надминавате вече своя учител, браво–брависимо, както пее Фигаро в знаменитата Росиниева ария. А да ви напомнят тези маршови стъпки, съответстващи на анапеста в сихотворната прозодия, на някакво друго произведение. От тези, които вече сме разглеждали с вас?
– Не съм съвсем сигурна – обажда се едно от момичетата, типична севернячка – ленинградска хубост: невинно млечно бяло лице – напомня ни за "Болеро" на Морис Равел.
– Точно така, "Болерото" на Равел. Нали си спомняте, там всяко повторение на фразата води до ускоряване на темпа и тимпанния съпровод. Не звучи ли тук гласът на Ольга Бергольц: "Мы победим, ленинградцы, питерцы мои". Не дочуваме ли тук и гъгненето на стария Джамбул Джамбаев: "Ленинградцы, гордость моя, ленинградцы дети мои".
– Чуваме, чуваме, неукрепналите мутиращи гласове сякаш се надпреварват, прескачайки един друг.
– Но блокадният Ленинград е и трагедия за своите измъчени и испосталели от студ и глад жители. И това се предава пак с един от китовете на музиката. Кой? - Мълчание – да не губим време: ами песента; тя тук не е с човешки глас, това което ни идва на ум стане ли въпрос за песен; това е "кантилена" – песен, изпълнена от инструмент. Ето това соло на виолата, един от любимите инструменти на Дмитрий Дмитриевич, неговото предсмъртно произведение е соната за виола и пияно, та в това соло на виолата вече във "вибрато" звучи плача, плача на загубилите близки хора, плача на майки, вдовици, сестри, сдържания мъжки хрип, допустимото женско отстъпление у мъжа... С една дума: в третата част на симфонията ЛЕНИНГРАД СЕ ИЗПЛАКВА.
– А какво ще кажете, фигурира ли в симфонията и третият кит – танца. Има ли място тук за " строго-двигателното", както го нарича моят приятел Борис Асафьев танцувално изкуство?
– Има, само че без определяне – обажда се десет-годишно момченце в рубашка "турско синьо". Накрая, близо до финала...
– Точно така, прави последното си заключение по повод Ленинградската симфония маестрото. – Финалът е танц с усечени третини: запъхтяно, бихме казали "астматично" ликуване на ленинградци, за които победата, макар и далечна, вече прозира през гъстата ленинградска мъгла.
Уморен, умаломощен, изсмукан от напрежение и контрол над емоциите, Дмитрий Борисович се тръшва на стола. Той бърше високото си чело и силно деоптрираните стъкла на очилата. Сякаш е преживял наново ленинграската блокада с разказа си за симфонията на своя събрат, съгражданин и приятел.
А му предстоят още много такива уроци.
SCIO ME NIHIL SCIRE
Особености на народните носии от Тракийс...
© Как са нашите четвъртокласници с четен...
Особености на народните носии от Тракийс...
© Как са нашите четвъртокласници с четен...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 86