Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.04.2017 13:45 - ХАРИЗМАТИЧЕН ПЛУТ ІІ
Автор: lazarlalev Категория: Лични дневници   
Прочетен: 453 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 08.04.2017 14:13


          В  представената  вече първа част на отзива ми за филма "Тони Ердман"отново се завърза имейл преписка с моя задграничен приятел Георги Георгиев/фон Габер/             Привеждам я, защото ми осветли някои  важни сюжетни моменти, които можеха да бъдат пропуснати без неговата навременна намеса. Започвам с моя отговор и свършвам с неговите бележки.         ТУК ВСИЧКИТЕ ТИ БЕЛЕЖКИ /И ЗАБЕЛЕЖКИ!/ СА УМЕСТНИ И ПОЛЕЗНИ. ЩЕ ЧЕРПЯ ОТ ТЯХ ВЪВ ВТОРАТА ЧАСТ НА ЕСЕТО, КОЕТО ВЧЕРА НАПИСАХ НА ЧЕРНОВА В "КЕНТЪКИ" И СЕГА С КОРЕКЦИИ ВЪРХУ БЛОГА. ТАКА ЧЕ ТИ ИДВАШ  ТЪКМО В КРАЧКА.           ТЕЗИ  ХРУМВАНИЯ С АНДЕРСЕН И БРЕХТ  СА МИНАЛИ И ПРЕЗ МОЯТА ГЛАВА.НО НЕ ГИ ПОЛЗВАМ, ЗАЩОТО НЕ ИЗБИСТРЯТ ОСНОВНАТА МИ МИСЪЛ            ПЪРВО, ЧЕ ТУК ИМАМЕ РАБОТА С ПЛУТ ОТ СЪВРЕМЕНЕН ТИП /С АКЦЕНТ ВЪРХУ ДВЕТЕ/; ЩЕ РЕЧЕ В ПОСЛЕДОВАТЕЛНАТА ИГРА НА БИЗНЕСА И БИЗНЕСМЕНИТЕ, ТОЙ ЧАСТИЧНО  СЕ  ИЗВЕЖДА ОТ ЛУЗЕРСКАТА И АУТСАЙДЕРСКА ПОЗИЦИЯ; МАКАР И НЕ НАПЪЛНО:ТОЙ КАТО ЛУЗЕР ИГРАЕ БИЗНЕСМЕН /ПОДЧЕРТАНО В НЕЩАМПОВАНИЯ МУ И  КОСНОЕЗИЧЕН  АНГЛИЙСКИ/, А НЕ КАТО БИЗНЕСМЕН ОТ ЧИСТ  ВИД;И ТАЗИ ДВОЙСТВЕНА ИДЕНТИЧНОСТ МУ ПРИДАВА ХАРИЗМАТИЧНОТО ОТЛИЧИЕ ОТ ДРУГИТЕ И ГО ПРАВИ ДИРИГЕНТ НА ХОРА. И В КРАЙНА СМЕТКА -ГО  КАТО  АВТОР В СЯНКА  НА СТРИПТИЗА, В АСПЕКТА НА  КОЛЕКТИВНО, В ДУХА НА ЦЪРКОВНАТА СЪБОРНОСТ, ДЕЙСТВО. ЗАЩОТО НА ТОЗИ СТРИПТИЙЗ СЕ ОСВЕЩАВА ПЛУТОВСКОТО НАЧАЛО КАТО НОВ СТИЛ В НЕОЛИБЕРАЛНОТО ОБЩЕСТВО.             И ВТОРО, ПО-ВАЖНОТО, ТОВА НЕ Е СЮЖЕТ, ЗА БАЩА, КОЙТО ИСКА ДА СИ ВЪРНЕ ДЪЩЕРЯ   ЧРЕЗ САБОТАЖ НА КАРИЕРАТА Й.ТОВА Е ФРОЙДИСТКА БАНАЛНОСТ. А   ОСВЕН ТОВА - ФИЗИЧЕСКИ НЕВЪЗМОЖНО: НЯМА ОБЩ ПРОВОДНИК  ЗА ЕЛЕКТРИЧЕСТВО, ТЪЙ КАТО   БАЩА И ДЪЩЕРЯ ОБИТАВАТ РАЗЛИЧНИ СВЕТОВЕ  С РАЗЛИЧНИ ЮРИСДИКЦИИ, ТАКА ДА СЕ РЕЧЕ. ТОВА МОЖЕ ДА СТАНЕ САМО ЧРЕЗ ИГРА, И НЕПРЕМЕННО  ПЛУТОВСКА. И ТО СТАВА ИМЕННО ЗАЩОТО  БАЩАТА  Е ПО-ИЗКУСНИЯТ И ХАРИЗМАТИЧЕН ПЛУТ. ЩЕ РЕЧЕ, ДАМАТА ПЛУТ СЕ ЗАВРЪЩА КЪМ БАЩА СИ - ПЛУТ! В ЗНАКОВА  ХИТРОВАТА И ЛУКАВА ПРЕГРЪДКА.             И ТРЕТО, САМАТА ПЛУТОВСКА И ГРА НЕ Е  ШАХ ИЛИ СТЪКЛЕНИТЕ ПЕРЛИ НА ХЕСЕ. ТЯ НЕ Е РЕГЛАМЕНТИРАНА  ПО ПИСАН ИЛИ НЕПИСАН КОДЕКС; НЕ Е ИМАНЕНТНА, ЗАТВОРЕНА В СЕБЕ СИ. А ПРАГМАТИЧНА В АМЕРИКАНСКИ СТИЛ. ТОВА Е ЕДИНСТВЕНИЯТ НАЧИН ЗА ОЦЕЛЯВАНЕ И ДОРИ ПРИДАВАНЕ В  АБСУРДНИЯ ЖИВОТ ЛИПСВАЩИЯ МУ СМИСЪЛ. СЪЩИЯТ ТОЗИ СМИСЪЛ, ЗА КОЙТО ПИТА БАЩА СИ  ЛИШЕНАТА ОТ НЕГО ДЪЩЕРЯ. ТОВА НАВЕЖДА  НА АРИСТОФАН  СЪС "ЖЕНИТЕ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ" И НА СЕГАШНИЯ ДЕБАТ ПО ГЕНДЕРНИЯ ВЪПРОС.             ОБЩОТО ВПЕЧАТЛЕНИЕ, ЧЕ ТОЗИ СЮЖЕТ ,  ПРОВЕДЕН   ИЗВЪНРЕДНО ТЪНКО И СЪЩЕВРЕМЕННО МАЩАБНО, НЕ СЕ  РАЗКОЛЕБАВА ОТ  ДЕМОНСТРАТИВНАТА РАСТЕГНАТОСТ НА ФАБУЛАТА . И СПРАВЕДЛИВО МУ ОТРЕЖДА МЯСТОТО, ЗА КОЕТО МИ ПИШЕШ.               a detail (the final of the movie) you*re describing as ...a "mass-strip- tease".../*haven*t seen/ watched it!/!   to my mind...:very remarkable "hap- py-end" of a tragic-commedy!   more remarkable  but  "the fruits" of all these pains,effords and  lost time in order to be (!),to be successful,to be glorified...!   e.g.:the value/the costs and  ....  -the crown(e.g.=all that was done for that only and for no-thing else! pls !!-no children,no mothers * cares. better- cats and dogs! by the way:the real drama of Europa!   when  simmply..."the king is naked"- just like in Andersen*s fairy tale /!/ .. and probably the wisdom /the code of the film !?   p/s:   have the "chance" to observe them (these successful young business- men and ladies -in Rome,in Milano even here in Vienna...each day...) : absolutely empty,profane,"gum"-lik- ed dolls passing by richly parfumed and dressed  whose only  pleasure consists just in that... "alcohol party -surrely with strip-teasining" - taken as a top of the culture  and  of  the civilization. in other words:  a mani- fest of the neo-liberal style and idea of the man!).   does it not look like by Flaubert... : they educated them-selves,educa- ted their  sentiments   and  went to the bordel in the corner (in order to accomplish their education at last)!                      от: Georgy Georgiev (georgyvienna@yahoo.de) дата: 07.04.2017 15:32 до: Лазар Лалев (lazarlalev2017@abv.bg)     just read thy latest posting and even tried to find the movie in you tube ... helaas...,(only) few trailers x 2-3min. /came but to an entrevue with Peter Simonischek (ca.10 min.)playing the title-role (and trying to explain!)  this difuse complexion  that you  wanted to analyse and de-code...   1)...(my comment!):the names... "Winfred" is not  very often met Ger- man name including two "semi":"win" = a very short form of "Gewinn" and coming from the Latin "vini" + "fred"- still  popular as a name  and    having different references : "Friede" (e.g.:a paix,but also "contented"  -(=zufried- en sein ),  or directly from  "Frida" (= the German Juno from  the mytholo- gy). thus ,very difficult to extract any sensible  explanation in opposite to "Erd-mann" refering directly to ...-"a man of the earth/e.g.connected with the real life).   so much about the ethiomology...   2)...concerning the entrevue... to the question"what a story/what a type he was playing"(P.S.is still one of BurgTheater/Wien-stars (recently celebrated his 70-ty anniversary ! )... thus,he answered..."that is the story  of a  father lost   already  the controll over his daughter   and trying despe- rately to re-gain   her by destroying(!) her carrer   (wherefrom these perma- nently absurdities ... -he*s creating)".   3)...(my comment): have you seen his teeth and hairs  - very frappant (and imposing him the role of ... -a sauvage he plays)!   in that aspect he is  nearer to  Kurt Weil*s opera and Brecht /!/ than to the clowns of H.Bцll.   4)...(also my comment):as to "com- media del arte"-personage...-...just with them he (the protagonist)  has no-thing to do ! - more likely/rather an elephant in a porcelan-factory...- * would say!   5)...the most interesting thing but- (to my mind !):     here we are con- fronted with a reverse optics! (=  usualy the high-talented child- eren are these  who cannot bear the glory  and  the great name of their fathers-remember par exam- ple Hofmannsthal*s son  , or that of Thomas Mann.../Claus/-both of them commited even a suizide  ! here...,in oposite:  the grotesque "tragedy" of a parent!     oh...! again -all that glory!   have you seen..., have you understand...: what the "out-sider"-/the "looser"- existence has save thee! incl.:what a blessing gifted thee!   5)...strange enough (that was said, too!)...:the film were classified as... "one of the best in the 21-th centu- ry top-list"! (although *haven*t watched it as a full movie...-  *couldn*t believe and overrate positioning it so high).                          Но това е само половината  от семантиката на този филм. Наистина водещата, почвеническата. Не току така той е ЕРДМАН - превод от немски "ЗЕМЕН ЧОВЕК". Казано на езика на семиотиката,  той е "рефернтът на означаемото". От тук тръгват всички  смислови нишки. Но не ги изчерпват.                Уравнението има и втори член: светът на бизнеса и неговите актьори със свързащо звено, дъщерята на Ердман.                  Та този свят не е ли също мистификация и симулация на трудова заетост. Не е ли плутовски,не, не  по фасон, той е  марков, моден  дизайн ж(от последен  випуск, а  по същината си, в голотата на Андерсоновия крал от финалния стриптийз във филма. Какви са тези преговори, ако не битпазарско надлъгване. Каква е тази подхвърляна като пинг понг, терминология, тези едни и същи  щамповани изречения на излъскан английски;там  избуява  като бурен сред тръни един повтарящ се рефрен на речитатив "аутсорсинг"/ износ на  производство/. А на прост език пак "плутовското": друг да ни свърши работата. С  различен  предмет на дейност и от различна социална  прослойка, но същата симулация на сериозна дейност.                  Тук  пример за симулация и символна подмяна на същностите може да послужи единствената  порносцена във филма. Там половият акт е подменен с  мастурбация, напомняща тежък физически труд. А оргазмът - със семето на героя върху сладкиша на героинята. Нищо реално, нищо веществено, нищо натурално.Никакво съхрикосновение дори между самец и самка. Само  краен резултат  - изкуствено предизвикан оргазъм.                    Сходството се подтвърждава и външно:Ердман, издокаран като  мастит бизнесмен и доведен с купешка лимузина в залата , споделя  общата  трапеза, напитки и костюмиран бал  на себеподобните бизнес-плугове от мъжки и женски пол. От тук преходът  към стриптизьорския пърформанс, на който вдъхновител и "режисьор в сянка" е  той, протича естествено и плавно.В апартамент с дивани и кревати, сякаш камера за сексуални услуги, той започва с последователно разголване на неговата дъщеря, продължава с балетни стъпки на снемащи долното си бельо дами и господа и завършва в  еротичен танц, напомнящ светивитиево хоро. Един вид декларация: "ние всички тук, съблечени, както майка ни е родила, нямаме вече какво да крием от конкурентите, същите плутове като нас с Ердман и неговата гола-голеничка дъщеря".               Това е и идейната платформа, върху която е възможно помирение и близост между баща и дъщеря. Смъртта на тежко болната, изпаднала в безпаметство на напреднал Алцхаймер, съпруга и майка /още един знаков момент за  нужна забрава на лошото/  осветява тази възобновена връзка.А съзклятническата -  хитровата и лукава прегръдка - й придава  смисъл на христианско взаимоопрощение  "за многие лета".                 Така и хепиендът е спасен  от мрачната перспектива на глобализма. Чиновническият "орднунг" е отсъпил място на "нещото, наподобяващо любов". За да бъде небето безоблачно, слънцето грейнало,  участниците в киносъбитието - щастливи.                Докога? Ще ни го каже талантливата режисьорка в следващия си филм.                                                                  



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lazarlalev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 186600
Постинги: 243
Коментари: 48
Гласове: 86
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930