Постинг
08.04.2017 13:45 -
ХАРИЗМАТИЧЕН ПЛУТ ІІ
Автор: lazarlalev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 453 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 08.04.2017 14:13
Прочетен: 453 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 08.04.2017 14:13
В представената вече първа част на отзива ми за филма "Тони Ердман"отново се завърза имейл преписка с моя задграничен приятел Георги Георгиев/фон Габер/
Привеждам я, защото ми осветли някои важни сюжетни моменти, които можеха да бъдат пропуснати без неговата навременна намеса. Започвам с моя отговор и свършвам с неговите бележки.
ТУК ВСИЧКИТЕ ТИ БЕЛЕЖКИ /И ЗАБЕЛЕЖКИ!/ СА УМЕСТНИ И ПОЛЕЗНИ. ЩЕ ЧЕРПЯ ОТ ТЯХ ВЪВ ВТОРАТА ЧАСТ НА ЕСЕТО, КОЕТО ВЧЕРА НАПИСАХ НА ЧЕРНОВА В "КЕНТЪКИ" И СЕГА С КОРЕКЦИИ ВЪРХУ БЛОГА. ТАКА ЧЕ ТИ ИДВАШ ТЪКМО В КРАЧКА.
ТЕЗИ ХРУМВАНИЯ С АНДЕРСЕН И БРЕХТ СА МИНАЛИ И ПРЕЗ МОЯТА ГЛАВА.НО НЕ ГИ ПОЛЗВАМ, ЗАЩОТО НЕ ИЗБИСТРЯТ ОСНОВНАТА МИ МИСЪЛ
ПЪРВО, ЧЕ ТУК ИМАМЕ РАБОТА С ПЛУТ ОТ СЪВРЕМЕНЕН ТИП /С АКЦЕНТ ВЪРХУ ДВЕТЕ/; ЩЕ РЕЧЕ В ПОСЛЕДОВАТЕЛНАТА ИГРА НА БИЗНЕСА И БИЗНЕСМЕНИТЕ, ТОЙ ЧАСТИЧНО СЕ ИЗВЕЖДА ОТ ЛУЗЕРСКАТА И АУТСАЙДЕРСКА ПОЗИЦИЯ; МАКАР И НЕ НАПЪЛНО:ТОЙ КАТО ЛУЗЕР ИГРАЕ БИЗНЕСМЕН /ПОДЧЕРТАНО В НЕЩАМПОВАНИЯ МУ И КОСНОЕЗИЧЕН АНГЛИЙСКИ/, А НЕ КАТО БИЗНЕСМЕН ОТ ЧИСТ ВИД;И ТАЗИ ДВОЙСТВЕНА ИДЕНТИЧНОСТ МУ ПРИДАВА ХАРИЗМАТИЧНОТО ОТЛИЧИЕ ОТ ДРУГИТЕ И ГО ПРАВИ ДИРИГЕНТ НА ХОРА. И В КРАЙНА СМЕТКА -ГО КАТО АВТОР В СЯНКА НА СТРИПТИЗА, В АСПЕКТА НА КОЛЕКТИВНО, В ДУХА НА ЦЪРКОВНАТА СЪБОРНОСТ, ДЕЙСТВО. ЗАЩОТО НА ТОЗИ СТРИПТИЙЗ СЕ ОСВЕЩАВА ПЛУТОВСКОТО НАЧАЛО КАТО НОВ СТИЛ В НЕОЛИБЕРАЛНОТО ОБЩЕСТВО.
И ВТОРО, ПО-ВАЖНОТО, ТОВА НЕ Е СЮЖЕТ, ЗА БАЩА, КОЙТО ИСКА ДА СИ ВЪРНЕ ДЪЩЕРЯ ЧРЕЗ САБОТАЖ НА КАРИЕРАТА Й.ТОВА Е ФРОЙДИСТКА БАНАЛНОСТ. А ОСВЕН ТОВА - ФИЗИЧЕСКИ НЕВЪЗМОЖНО: НЯМА ОБЩ ПРОВОДНИК ЗА ЕЛЕКТРИЧЕСТВО, ТЪЙ КАТО
БАЩА И ДЪЩЕРЯ ОБИТАВАТ РАЗЛИЧНИ СВЕТОВЕ С РАЗЛИЧНИ ЮРИСДИКЦИИ, ТАКА ДА СЕ РЕЧЕ. ТОВА МОЖЕ ДА СТАНЕ САМО ЧРЕЗ ИГРА, И НЕПРЕМЕННО ПЛУТОВСКА. И ТО СТАВА ИМЕННО ЗАЩОТО БАЩАТА Е ПО-ИЗКУСНИЯТ И ХАРИЗМАТИЧЕН ПЛУТ. ЩЕ РЕЧЕ, ДАМАТА ПЛУТ СЕ ЗАВРЪЩА КЪМ БАЩА СИ - ПЛУТ! В ЗНАКОВА ХИТРОВАТА И ЛУКАВА ПРЕГРЪДКА.
И ТРЕТО, САМАТА ПЛУТОВСКА И ГРА НЕ Е ШАХ ИЛИ СТЪКЛЕНИТЕ ПЕРЛИ НА ХЕСЕ. ТЯ НЕ Е РЕГЛАМЕНТИРАНА ПО ПИСАН ИЛИ НЕПИСАН КОДЕКС; НЕ Е ИМАНЕНТНА, ЗАТВОРЕНА В СЕБЕ СИ. А ПРАГМАТИЧНА В АМЕРИКАНСКИ СТИЛ. ТОВА Е ЕДИНСТВЕНИЯТ НАЧИН ЗА ОЦЕЛЯВАНЕ И ДОРИ ПРИДАВАНЕ В АБСУРДНИЯ ЖИВОТ ЛИПСВАЩИЯ МУ СМИСЪЛ. СЪЩИЯТ ТОЗИ СМИСЪЛ, ЗА КОЙТО ПИТА БАЩА СИ ЛИШЕНАТА ОТ НЕГО ДЪЩЕРЯ. ТОВА НАВЕЖДА НА АРИСТОФАН СЪС "ЖЕНИТЕ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ" И НА СЕГАШНИЯ ДЕБАТ ПО ГЕНДЕРНИЯ ВЪПРОС.
ОБЩОТО ВПЕЧАТЛЕНИЕ, ЧЕ ТОЗИ СЮЖЕТ , ПРОВЕДЕН ИЗВЪНРЕДНО ТЪНКО И СЪЩЕВРЕМЕННО МАЩАБНО, НЕ СЕ РАЗКОЛЕБАВА ОТ ДЕМОНСТРАТИВНАТА РАСТЕГНАТОСТ НА ФАБУЛАТА . И СПРАВЕДЛИВО МУ ОТРЕЖДА МЯСТОТО, ЗА КОЕТО МИ ПИШЕШ.
a detail (the final of the movie)
you*re describing as ...a "mass-strip-
tease".../*haven*t seen/ watched it!/!
to my mind...:very remarkable "hap-
py-end" of a tragic-commedy!
more remarkable but "the fruits" of
all these pains,effords and lost time
in order to be (!),to be successful,to
be glorified...!
e.g.:the value/the costs and .... -the
crown(e.g.=all that was done for that
only and for no-thing else!
pls !!-no children,no mothers * cares.
better- cats and dogs!
by the way:the real drama of Europa!
when simmply..."the king is naked"-
just like in Andersen*s fairy tale /!/ ..
and probably the wisdom /the code
of the film !?
p/s:
have the "chance" to observe them
(these successful young business-
men and ladies -in Rome,in Milano
even here in Vienna...each day...) :
absolutely empty,profane,"gum"-lik-
ed dolls passing by richly parfumed
and dressed whose only pleasure
consists just in that... "alcohol party
-surrely with strip-teasining" - taken
as a top of the culture and of the
civilization. in other words: a mani-
fest of the neo-liberal style and idea
of the man!).
does it not look like by Flaubert... :
they educated them-selves,educa-
ted their sentiments and went to
the bordel in the corner (in order to
accomplish their education at last)!
от:
Georgy Georgiev (georgyvienna@yahoo.de)
дата: 07.04.2017 15:32
до:
Лазар Лалев (lazarlalev2017@abv.bg)
just read thy latest posting and even
tried to find the movie in you tube ...
helaas...,(only) few trailers x 2-3min.
/came but to an entrevue with Peter
Simonischek (ca.10 min.)playing the
title-role (and trying to explain!) this
difuse complexion that you wanted
to analyse and de-code...
1)...(my comment!):the names...
"Winfred" is not very often met Ger-
man name including two "semi":"win"
= a very short form of "Gewinn" and
coming from the Latin "vini" + "fred"-
still popular as a name and having
different references : "Friede" (e.g.:a
paix,but also "contented" -(=zufried-
en sein ), or directly from "Frida" (=
the German Juno from the mytholo-
gy). thus ,very difficult to extract any
sensible explanation in opposite to
"Erd-mann" refering directly to ...-"a
man of the earth/e.g.connected with
the real life).
so much about the ethiomology...
2)...concerning the entrevue...
to the question"what a story/what a
type he was playing"(P.S.is still one
of BurgTheater/Wien-stars (recently
celebrated his 70-ty anniversary ! )...
thus,he answered..."that is the story
of a father lost already the controll
over his daughter and trying despe-
rately to re-gain her by destroying(!)
her carrer (wherefrom these perma-
nently absurdities ... -he*s creating)".
3)...(my comment): have you seen
his teeth and hairs - very frappant
(and imposing him the role of ... -a
sauvage he plays)!
in that aspect he is nearer to Kurt
Weil*s opera and Brecht /!/ than to
the clowns of H.Bцll.
4)...(also my comment):as to "com-
media del arte"-personage...-...just
with them he (the protagonist) has
no-thing to do ! - more likely/rather
an elephant in a porcelan-factory...-
* would say!
5)...the most interesting thing but-
(to my mind !): here we are con-
fronted with a reverse optics!
(= usualy the high-talented child-
eren are these who cannot bear
the glory and the great name of
their fathers-remember par exam-
ple Hofmannsthal*s son , or that
of Thomas Mann.../Claus/-both of
them commited even a suizide !
here...,in oposite: the grotesque
"tragedy" of a parent!
oh...! again -all that glory!
have you seen...,
have you understand...:
what the "out-sider"-/the "looser"-
existence has save thee!
incl.:what a blessing gifted thee!
5)...strange enough (that was said,
too!)...:the film were classified as...
"one of the best in the 21-th centu-
ry top-list"!
(although *haven*t watched it as a
full movie...- *couldn*t believe and
overrate positioning it so high).
Но това е само половината от семантиката на този филм. Наистина водещата, почвеническата. Не току така той е ЕРДМАН - превод от немски "ЗЕМЕН ЧОВЕК". Казано на езика на семиотиката, той е "рефернтът на означаемото". От тук тръгват всички смислови нишки. Но не ги изчерпват.
Уравнението има и втори член: светът на бизнеса и неговите актьори със свързащо звено, дъщерята на Ердман.
Та този свят не е ли също мистификация и симулация на трудова заетост. Не е ли плутовски,не, не по фасон, той е марков, моден дизайн ж(от последен випуск, а по същината си, в голотата на Андерсоновия крал от финалния стриптийз във филма. Какви са тези преговори, ако не битпазарско надлъгване. Каква е тази подхвърляна като пинг понг, терминология, тези едни и същи щамповани изречения на излъскан английски;там избуява като бурен сред тръни един повтарящ се рефрен на речитатив "аутсорсинг"/ износ на производство/. А на прост език пак "плутовското": друг да ни свърши работата. С различен предмет на дейност и от различна социална прослойка, но същата симулация на сериозна дейност.
Тук пример за симулация и символна подмяна на същностите може да послужи единствената порносцена във филма. Там половият акт е подменен с мастурбация, напомняща тежък физически труд. А оргазмът - със семето на героя върху сладкиша на героинята. Нищо реално, нищо веществено, нищо натурално.Никакво съхрикосновение дори между самец и самка. Само краен резултат - изкуствено предизвикан оргазъм.
Сходството се подтвърждава и външно:Ердман, издокаран като мастит бизнесмен и доведен с купешка лимузина в залата , споделя общата трапеза, напитки и костюмиран бал на себеподобните бизнес-плугове от мъжки и женски пол. От тук преходът към стриптизьорския пърформанс, на който вдъхновител и "режисьор в сянка" е той, протича естествено и плавно.В апартамент с дивани и кревати, сякаш камера за сексуални услуги, той започва с последователно разголване на неговата дъщеря, продължава с балетни стъпки на снемащи долното си бельо дами и господа и завършва в еротичен танц, напомнящ светивитиево хоро. Един вид декларация: "ние всички тук, съблечени, както майка ни е родила, нямаме вече какво да крием от конкурентите, същите плутове като нас с Ердман и неговата гола-голеничка дъщеря".
Това е и идейната платформа, върху която е възможно помирение и близост между баща и дъщеря. Смъртта на тежко болната, изпаднала в безпаметство на напреднал Алцхаймер, съпруга и майка /още един знаков момент за нужна забрава на лошото/
осветява тази възобновена връзка.А съзклятническата - хитровата и лукава прегръдка - й придава смисъл на христианско взаимоопрощение "за многие лета".
Така и хепиендът е спасен
от мрачната перспектива на глобализма. Чиновническият "орднунг" е отсъпил място на "нещото, наподобяващо любов". За да бъде небето безоблачно, слънцето грейнало, участниците в киносъбитието - щастливи.
Докога? Ще ни го каже талантливата режисьорка в следващия си филм.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 86