Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.04.2017 02:46 - Харизматичен плут
Автор: lazarlalev Категория: Лични дневници   
Прочетен: 402 Коментари: 0 Гласове:
0



 э               WHO IS  WHO  ВЪВ ФИЛМА      ТОНИ ЕРДАМАН         Най-трудната и умишлено нерешена загадка на този филм  е идентификацията на главния герой. Защото в него няма нищо едно към едно - достоверно и определено. Още от името му. В  професионалния живот на учител по пияно той е  Винфред.                    Но веднага като попада в кръговрата  на  плутовската  интрига, частично заварена, частично измислена от него, той веднага  сменя името си  на Тони Ердман. Заедно с ролите и лицата, в които с лекотата на цирков артист се  въплощава. Първото представяне от родния му брат:затворник, излязъл отскоро  на свобода; второто,  от агитката на школата, където е  любим учител по пияно; третото, от неговата дъщеря - смешник; а самият той се води ту като придружител на своята дъщеря "бизнесс-уман", ту като бизнесмен с непределим бизнес, вариращ според компанията и ситуацията, ту като  германски посланик в Румъния; ние също имаме  право на название: да го наречем ПЛУТ, подчертавайки тактиката му постоянно да лъже  и  лукави за себе си; дори и зъбите му са ЛЪЖЕЗЪБИ - ченета, но и с някакви остатъчни пънчета, които  не ги държат.И той постоянно се зъби като  вампира Граф Дракула.  Външността му - съвсем рядко с обичайния си лик: ту набелен и начернен като палячо, ту покрит  с  перушинеста перука; смяна и на костюми, сякаш в стаичката за проби в текстилен магазин и пр.пр.  Самият той направо го изказва :"омръзна ми да ми налагат какъв да съм, аз ще определям какъв искам да бъда".                   С една дума ПЛУТ.  Но плутът и  плутовската  литература варира от една европейска страна на друга  . Има испански плут, тук  в Испания, е родината му, тук той е артистичен мошеник, уличен измамник. Има италиански плут: палячовски персонаж, интригант, посредник, въжеиграч, ей такъв Фигаро, от трилогията на Бомарше и оперите на Росини и Моцарт. И, разбира се, "неуплашените идиоти", героите на Илф и Петров начело  със всеобщия любимец на плутовете - фамозният Остап.                   Тони  Ердман е "плут по германски калъп"; от "Барон Мюнхаузен" насам  Германия и Австрия  няма значим немскоезичен писател, който да го е заобиколил: и Херман Хессе, и Томас Ман, да не забравим и по-новите Бертолт Брехт и Хенрих Бьол, а и в днешно време австрийски и немски автори му обръщат внимание, рядко го подминават. И то не е случайно: германският "орднунг" /железният обществен ред/ има своя  мощна антитеза, тъкмо противодействието на орднунга ПЛУТЪТ ПО НЕМСКИ ОБРАЗЕЦ.               Но гвоздеят тук е, че Тони Ердман не е и типичният немски плут. Той не е аутсайдер и антисоциален: напротив той  направо се вре, канен, а в повечето случаи неканен, в социална среда -  в  официални  бизнес-срещи,смесени  компании  от сферата на мениджмънта, на  празнични  и траурни  събития, на рождени и именни дни, на танци и распивки. От някъде неочаквано изниква, провира се  през врати и стени.  И то,  не криейки, а подчертавайки себе си. Забележимо присъствие  - с  голяма  глава, огромен корем, тежко масивно тяло. В движение той е  автомобилен влекач върху рехав паркет.Още малко и ще го продъни.                 Вторият нюанс в плутовския лик на Ердман в отличие на плутовете у изброените германски класици е неговата  роля на съветник и възпитател. Той и официално се  определя  в едно от многото си представяния като "консултант". И дори, иронично или сериозно, него го търсят  за съвет и той с охота и надменна безотговорност го предоставя.                 Трето отличие от класическия германски плут: той не влиза в готова интрига, а сам си създава интрига по свой тертип и възможности. Един вид ПЛУТ-АВТОР, ПЛУТ - ПИСАТЕЛ. Той сам подстройства сцени и диалози в желана насока, понякога без да се съобразява с правила за приличие,  добър вкус и етикет. Той е водещ действието , подобно диригент оркестър.              Така в него се изгражда  харизма, която по магичен начин влияе  върху всички. Найвече върху дъщеря му, също интересен образ. Скована в схеми и щампи  на бизнес-мениджмънта, леко разтоварена в единствената си спонтанна  волност - петинговия акт със своя партньор, тя постепенно почва да се оглежда и ослушва в баща си, докато  не го надмине в инициираната от нея сцена на масов стриптиз. Кулминацията на филма и неговия месидж.                 А какъв е месиджа? Подобно на загадката на героя, тя е загадка за зрителя. Даден му е обилен материал за  разгадаване. Но Господ Бог му е дал свободната воля да го формулира самостоятелно. Както казва народът"всяка коза за свой крак".



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lazarlalev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 186180
Постинги: 243
Коментари: 48
Гласове: 86
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031