Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2017 12:37 - ОТ УДОВОЛСТВИЕ КЪМ ЩАСТИЕ
Автор: lazarlalev Категория: Лични дневници   
Прочетен: 433 Коментари: 0 Гласове:
0



                 КАК ДА ПРЕВЪРНЕМ ОТКРАДНАТОТО УДОВОЛСТВИЕ В ЩАСТИЕ                   У един от водещите  съвременни кинорежисьори  Педро Алмодовар  се натъкваме на сцена, показателна за  моралноетичните му търсения и находки. Хомосексуален акт между  двама красавци герои на филма. Към тях се промъква трети, шишкав добродушко с оплезен език и вторачени очи, и се примолва на активния: "дай ми го туй момче, и аз  да му се порадвам".                 Тук скандалният  гей-компонент само усилва идеята: откраднатото или изпросено удоволствие е истинското удоволствие. Защото то е не само плод на похот, но  и на съвместна радост и великодушие. Един вид: поделеното удоволствие е удоволствие.                   Последният филм на П.Алмодовар   ХУЛИЕТА  развива тази  мисъл на  повече сюжетни етапи и действащи лица. При това в преднамерено  загърбване на социално-икономическата действителност, драматична за съвременна Испания и съседната  посестрима - Португалия. Вярно, мярва се проблема за трудоустройството на способния човек /Хулиета е специалист по антична литература, артистично  и вдъхновено преподава на явно обичащи я ученици/, появяват се симптоми на обедняване и декласиране на средната класа:/пътуването зад граница вече трябва да се пресмята до стотинка, сделките с недвижимости съвсем не са съвсем проста работа. Но  героите са материално осигурени. Хулиета и дъщеря й, както и целият им дамски антураж демонстрират сменящи се според сезона и обстановката модни тоалети. Интериорът е великолепно подреден, стъкларията блести от новота и чистота; библиотеката се прорежда от книги, злободневният  елемент  на "мишката изяде книжката", но и това  не оставя зеещи дупки в рафтовете. Явно на малко по-ниска социално-икономическа орбита, но  е намерен възможно най-изискания баланс. Един вид: добре се живее и така.  Още повече, че действието се развива и  на Пиринейски ландшафт, сам по себе си красив без скъпа  мебелировка.                Но този фон не случайно е скомкан, някак дежурно подаден, филмът не може без предметен  реквизит. И авторът не може да заобиколи  тези  цехови правила. Но това, което иска да ни каже, го казва, къде със заобикалки, кога в пряк текст, но го казва. Героинята е обзета  от  неотразимо влечение към вечния  женски  мираж: голямото, необятно щастие.  Неудържим инстинкт, надигащ се в зрялата и плът, дори когато извършва  възможно най-скучната работа: корегирането на  чужди текстове. И при всички условности  от рода на  дължима моминска свенливост, под която  вече се надига  осъзнавано желание за любовен акт.  Нещо което е в кръвта на испанката. Как тук да не си спомним един френски познавач на Испания:LA VOLUPTE DU SANG ET DE LA MORT / в крайно груб превод "Сладострастието на кръвта и смъртта"/                    В живота й има и двете; при това в изобилие, надхвърлящо  възможностите на крехката интелигентска самка, майка и любовница /защото така се случва , пак не случайно, че тя няма съпрузи, а именно любовници, от които според мълвата децата са  особено артистично надарени./ И тази кръв, за която говори френския испанист и демонстрира  мадридската "селфмейд уман", кипва  в адюлтерни романи с мачо-моряк-рибар и благосъстоятелен мадридски буржоа.  Тъкмо  като "волюпте" /един от преводите - сексуален оргазъм/, слава Богу  в нормална хетеросексуалност, доста надхвърляща католическата норма, но в границите на нашата конвенционалност.                    И кръв, тук дори Алмодовар си е позволил известно разточителство, но слава Богу тя не се лее по килимите и калдъръмите, а съвсем дискретно - в моргата при аутопсия, или символично с Алцхаймера на майката на героитята, с церебралната парализа на законната съпруга на рибаря мачо, само в траурно съобщение за гибелта на нейния внук, третото дете на дъщеря й.                    Каква е поантата  тук. А това, че   индивидуалното щастие на героинята практически е невъзможно в чист вид.От него ще произтекат последици, сред които  и крайно негативни.  Загатнат реверанс към френските моралисти от 17 - 18 вв. , " лично щастие е невъзможно без чуждо нещастие". От мачото тя ще  роди дъщеря с нейните си психотравми и житейски  отклонения /тя  ще залитне по католицизма/; самата дъщеря ще изкупва  кармата на "безпътната" си майка чрез  гибелта на сина си; Хулиета ще добави немалко към мъченията  на вече агонизиращата  съпруга на мачото и т.н.                   И паралелната, абсолютно аналогична история с нейния баща. Почти напълно оставил родната й майка  на скоротечния ход  на Алцхаймера и залюбил, пак в сладострастен запой! домашната прислужница. Също с последици на "кръвта" -  дъщеричка от адюлтера; и "смъртта", мъчителна и грозна, поразила в гърчове и конвулсии  нейната майка.                  Кръгът се затваря. Вече стара, захабена, с деформации на тялото, които не могат да скрият подбрани тоалети и обилна козметика. Явно се пристрастява към концентрати. Душевните й страдания те не уталожват, но на автокатастрофа, в която тя става жертва, явно помагат.  Въпреки присъствието на великодушен  кавалер и бивш любовник, въпреки вниманието на  дългогодишна приятелка, въпреки  обгрижващ я медицински  персонал ,  тя е самотна, безпомощна и  НЕЩАСТНА.                   Но не в екзистенциална дупка. Като испанец Алмодовар естествено познава и  Дон Кихотовския оптимизъм. Не чрез спасението чрез  евтин американски хепиенд. А с реална надежда да  срещне отново любимата си дъщеря и да си върне толкова мъчително постиганото и периодическо загубвано   ЩАСТИЕ.                     И тук, на фона на приказни пиринейски и алпийски пейзажи, под автопортрета на поръбения от дългия си живот модерен живописец - внук на Зигмунд Фройд /още една нарочна отпратка!/ кръгът се затваря от щастливата му страна.                    Няма как, макар и гей, но испанец: LA VOLUPTE DU SANG E DE LA MORT  тържествува и в постмодерна Испания.                     



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: lazarlalev
Категория: Лични дневници
Прочетен: 186129
Постинги: 243
Коментари: 48
Гласове: 86
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031